Tag och skriv
1
Om livet, om de levande.
Om döden, om de döda.
Om älska och hata.
Om öster och väster,
de två som aldrig skall mötas
och aldrig skiljas,
blott ana varandras närhet,
förnimma och följa varandras rörelser,
så som människan måste
i hat och i kärlek.
Jag sjunger om det enda som försonar,
det enda praktiska, för alla lika:
Hur sällan mänskan äger makt
att avstå makt!
Att avstå jag och talan, avstå -
det enda som ger makt.
2
Jag reser mig ur min aska
- ett tänkande känsloliv
på väg att slukas av det gestaltlöst böljande
svävar jag åter.
Endast som vittne är människan till:
Tag och skriv!
Sött som socker
Inte bara förmår det att göra Bamse stark, förhöja koppen med te, man kan stoppa döda i det också.
Honungens antiseptiska och konserverande egenskaper gjorde den tidigt till ett balsameringsmedel.
Egyptier, babylonier, assyrier, skyter, perser, spartaner och många andra forntida folk bevarade sina döda i honung.
Som en liten parantes sägs det att spartanerna var förbjudna att äta honung.
Man var tydligen rädda för att man skall bli allt för lena och fjolliga av detta ljuva, rinnande guld.
Bättre då att äta småsten.
Fast det tror jag i och för sig inte, att de gjorde.
Akilles låg enligt Homeros död i sjutton dagar i ett välgörande honungsbad, innan han lades på bålet "omvärvd av dofter av balsam och söt honung".
Det kallar jag rökelse, i stället för nått kväljande sandelträ.
Alexander den store balsamerades enligt egen begäran sedan han så snöpligt avlidit av malaria i Babylon 323 f. Kr.
Ända in på 200-talet låg kroppen på lit de parade i Alexandria, väl bevarad i honungen förutom att nästippen gick av när kejsar Augustus var där och inte kunde låta bli att peta. Något man ändå måste förstå, vem hade inte velat peta lite.
Bara lite.
En tappad näsa är ju inte heller så mycket att klaga på, med tanke på att man sedan dess lyckats slarva bort hela Alexander och inte har någon aning om vart han kan befinna sig.

En annan känd honungsbalsamering gällde Marianne, hustru till kung Herodes I av Judéen ett par årtionden f. Kr.
Kungen lät i ett anfall av svartsjuka avrätta hustrun för att sedan, "för sin stora kärleks skull", spara henne i åratal inlagd i honung.
Herodes I borde tränat en smula på impulskontroll.
And that´s all I have to say about that!
Konsten att veta om någon är död

Judo läger


Du skall inte tro att du är så märkvärdig
Carls von Linne (1707-1778)

Det effektivaste sättet för en organism att anpassa sig till omvärlden är att dö.
Sigmund Freud (1856-1939)

Något av ett dödläge

Dödssnygg

Tack Thomas för att jag kan begravas som om jag vore full av botox.
Jag vet inte om jag skulle vilja köpa varken läskedryck eller sovsäckar av dig, men tack i alla fall.
Om någon inte vet vad autolysen betyder får i gärna ta reda på det och behålla det för er själva.
Att donera sin kropp...
Den som vill donera hela sin kropp till medicinsk och anatomisk undervisning, måste under sin livstid skriva ett avtal om detta med någon av de medicinska högskolorna. Institutionerna är generellt intresserade men avgör från fall till fall om de kan acceptera en sådan donation. Avtalet tecknas med den mottagande (anatomi- eller motsvarande) institutionen vid respektive universitet.
I avtalet kommer donatorn och mottagaren överens om vad som ska gälla, till exempel när det gäller ceremonier (kyrklig, borgerlig eller utan ceremoni), uppgifter om anhöriga, gravplats eller minneslund etc. Institutionen ersätter med ett fast belopp kostnader i samband med begravningen. Inga kostnader ersätts i förväg.
Den som avser att donera hela kroppen på detta sätt kan ändå välja att säga ja till donation för transplantationsändamål. Den mottagande institutionen kan ge ytterligare upplysningar om hur man gör i dessa och andra avseenden som helkroppsdonator.
urdrag ur livsviktigts hemsida
Skulle du????
Skuggsjälen möter Drömmens syster
När en yanomami dör, bränns hans eller hennes kropp och de benrester som finns kvar mals av de anhöriga till ett pulver och förvaras i en kalebass. En gång om året firas den döde och då blandas denna pulveriserade rest av den döde med bananvälling och dricks av familjemedlemmarna. Detta är enda möjligheten att frigöra den dödes själ (inte riktigt det samma som det västerländska konceptet av själ. Själar är intrikata och går inte att direktöversätta) så att hon/eller han kan gå in i livet efter döden.
Den dödes själ, nobolebe stiger med röken från likbålet och förenar sig med en skuggsjäl, noneshi. Varje människa har en skuggsjäl, som en sorts "andra jag",och som tar gestalt som en liten varelse i människan själv eller i ett djur eller en växt. Om ett djur som härbärgerar noneshi dör, dör även den med skuggsjälen förbundna människan.
Ritualen med att familjemedlemmarna dricker av den dödes benrester, för att den dödeskraft skall bli kvar och fortsätta var en del av gruppen, kallas av etnologer för "endokannibalism"
Blanda inte ihop det med Hanibal Lectors smörstekta innerlår.

1. Lägg märke till vissa likheter med boken/filmen Guldkompassen
2. Om jag var en serifigur skulle jag lätt anta alteregot Skuggsjälen kusin till Drömmens syster Döden.
Följ med ner i "Ben Källaren"....


Vi går vidare och han visar mig låda efter låda efter låda med fågelskinn...Det heter så, fast det är inte skinn direkt utan hela fåglar som inte blivit monterade. Det ser ut som döda fåglar som ligger på rygg bredvid varandra, som ett pyjamas party för döda.
Längre in i samlingen hänger de på krokar om vartannat. Apor, mårdar, rävar i en salig röra. Det ser onekligen ganska brutalt ut. Det är tänkt att man skall lyckas gå igenom det här materialet och kroka ner dem från krokarna. En dag när man har tid och resurser. Idag när man packar om lägger man dem ömt ner på en hylla och täcker över dem med silkepapper. Som om de bäddas in och skyddas, inte bara mot damm och skadligt ljus utan även ifrån att bli utstirrade, utelämnade. Allt mer i enighet med vad vi anser vara rätt och värdigt idag.
Så är har vi äntligen kommit ner till "benkällaren".
Han öppnar dörren och rummets speciella doft slår i mot mig. Lite söt och kvalmigt. En doft som man kan tänka sig dröjer kvar i käderna efteråt. Längst väggarna står hyllor med lådor från golv till tak. Lådor fyllda med ben. På ett bord ligger käkar och djurkranier . På väggarna hänger det fler kanium.
I ett hörn ståtar två pallar gjorda av valben. Ernest hade säkert baserat ett helt sommartorp runt dessa monsturöst fula skapelser, som säkert tillkommit på 1800-talet. Sådana ser man inte ofta i home stagaing branchen. De jobbar ju mest med lime och aburgin och inte så mycket med ben.
Vi stannar till framför ett skynke och jag tycker han säger "Här har vi våra fransmän."
Bakom skynket finns två mänskliga skelett.
Fransmän? Har vi franska skelett? Är de mer kulturella? Var de bättre lämpade att studera på den tiden det begav sig?
Jag kommer fram till att han nog inte sa "franska", men kommer mig inte för att fråga vad han i själva verket sa.
Det är ju tänkt att vara vara värdigt det här.
På något underligt sätt känns det faktiskt så. Värdigt.
Döden kassör i schack klubben...
Sitta vak
Svettiga somrar mellan studier, spenderades på vårdhemmet.
Många mil avverkades i scholl-tofflor längst korridorerna.
Där mötte jag det mänskliga i alla former och jag hatade det och jag har nog aldrig skrattat så mycket som under de där somrarna. Det är något så oerhört roligt med någon som bajsar på spisluckan i köket eller försöker ta dina tänder, fullt övertygad om att du i själva verket snott deras snygga lösgaddar.
Sökaren som pep i ett. "Måste kissa" "Är Per uppe än?" "Torka med hårtorken mellan tårna!" "Måste kissa!!" "Är Per uppe än?"
Ibland när man stod där och valde bland fula tantklänningar för att sätta på någon liten tant, slog det mig att nästan var som att leka med dockor? fast fula och inte alls med så hotta tillbehör som Barbie hade. Come on? en stylist måste ju ha lite att jobba med.
Mest tyckte jag om att sitta vak och att sitta på sängkanten bredvid tant Elfrida och försöka få henne att ta morfinet. Cancern rev i hennes kropp våldsamt och obarmhärtigt. Hela hennes rum luktade cancer och död. Hon var envis och arg som ett bi och allt som oftast fick smärtan och medicinerna henne att se syner. Spindlar och råttor kröp över väggar och golv, men i mellan åt kunde hennes ansikte spricka upp i ett leende och det leendet fick hela världen att stanna. Då kändes det som om livet aldrig skulle bli fridfullare och mer fullkomligt än att sitta just så på en sängkant i solen och se damkornen dansa i luften med Elfridas hand i min.
Att sitta vak bredvid någon som var gammal och sjuk och skulle dö kändes alltid som ett privilegium. När det inte är ens egen morfar eller ens gamla moster står ens egen sorg inte i vägen och gör saker mer komplicerat än vad det är. En dag tar det slut. Punkt.
Det underliga är att man lär sig att se när det närmar sig. Det känns i luften. De sista dagarna eller kanske under de sista timmarna är det som om ansiktsdragen försvinner. Det är som om det Jag man tillskansat sig under sin livstid vänder tillbaka in igen. Kvar blir en dödsmask. Ett kranium. Kanske har man inte längre någon användning för sig själv som individ. Sådana småsaker behöver man inte längre bekymra sig om. Man går in i sig själv djupare och djupare och så är man inte där längre. Man drar ytliga rossliga andetag med allt längre mellanrum. Jag minns min första. Med mitt ansikte tätt mot hans stirrade jag på hans mun och tänkte "Är han död nu?", men ryckte till vid nästa andetag. "Men nu då? Är han död nu?"
Och till slut var hans faktiskt död och då blev det så där stilla i rummet. Jag lossade min hand ur hans, rättade till täcket för att hans tunna bleka armar såg så oskyddade ut och klappade lite på honom medans jag pratade lite med honom och önskade trevlig resa.
Sen lämnade jag rummet och jag hade ljugit om jag hade sagt annat än att en av de känslor som uppfyllde mig var en något morbid upphetsning.
Jag hade sett min första döda människa!!!
Om vi hade vägt farbrodern, hade det då saknats 21 gram?
Maltmästare Sjögren är död
Det sägs att det som skiljer människan ifrån djuren är det faktum att människan är medveten om sin egen förgänglighet. Människan lever sitt liv medveten om att hon en dag skall dö.
När man tänker på det är de flesta av oss redan döda.
Olof Skötkonung är död. Kung Hammurabi är död. Hitler är död. Kejsar Qin Shi Huangdi är sten död. Donator Hartmann och maltmästaren Sjögren är döda. En Märta, en Mary, en Magnus är död. En Karlsson, en Jansson, en namnlös.
Ni förstår nog vart jag vill komma.
De flesta av de ting vi omgett oss med är redan upplösta av tiden. Allt som finns kvar är trasiga bråkdelar av helheter. Kanske kommer den här bloggen att handla om sökandet efter skärvor, om mumier, om förfall. Eller kanske om jakten på evigtliv, eller om fossil. Just nu gillar jag fossiler. Kanske kommer den inte att handla om någonting eller om allting. De här raderna kanske är det enda som blir. Chansen är stor.
Under ett möte med en arkeolog, som berättade om de nästan tvåtusenår gamla mumiebyltena som funnits på Paracas halvön i Peru, försökte jag gång på gång ställa frågor som gick ut på att ta reda på vilka de var. Var bodde de? Vad åt de? Vad drömde de? Till svar fick jag bara, att "Det vet man inte!"
Tiden och gravplundrare har förstört ledtrådarna till det förflutna. De som en gång levde dog. Sen begravdes de. Det vet man... Säkert.
Är inte poängen med att de blivit begravda, att de faktiskt en gång levt? Så här i efterhand, efter en så där tvåtusen år, är döden det enda som finns kvar.
Så visst är det väl värt att följa uppmaningen som går att läsa på grindarna in till somliga kyrkogårdar: "Tänk på döden!"
Jag kan nästan svära på att döden tänker på dig.