hungrar efter odödlighet...



Jag hungrar efter odödlighet.
I form av filmer som förändrar, diktrader som skär och odödliga litterära storverk som förmår att stå i mot tidens tand.

Mest av allt önskar jag mig magiska böcker. 

Sådana som man kan bläddra i. 

Sådana som får synapserna att dansa can-can och såväl serotoninet som tårarna att flöda. 

Sådana som tål att läsas om och om och om och om igen...

Bokaffärer fyllda med deckare och pinsam chicklit eller tråkigt manligt gameande, får mina ögon att leta efter blöta golv att halka på eller dörrar att gå in i.

En tillfällig minnesförlust skulle ge mig möjligheten att för första gången möta djävulen en vacker vårkväll i Moskva, gå vilse i Borges labyrinter och ha en intensiv kärleksaffär med Milan Kundera. 

Jag skull fortsätta gå förbi Irvings öppna fönster och ignorera hans björnar och jag skulle ge mig av på långfärd till Österled tillsammans med Röde Orm. 

Vi skulle mötas upp vid spanska trappan, Birgitta och jag. Sedan skulle vi dra runt i Europa utan en tanke på en morgondag. 

Jag skulle finna botemedlet mot kolera och ensamhet. 

Jag och Bombi Bitt skulle dra till Kivik och hänga med Vallackaren och alla de andra sköna galningarna. 

Jag skulle kunna hjälpa till med det dagliga slitet uppe i torpet med Moa och hon skulle berätta om kungens rosor och kanske skulle vi en dag möta en diktare som skulle lära oss om livet, universum och allting.

Allt detta skulle jag då kunna göra för första gången.

Jag behöver en dos odödlighet nu snarast.

Någon som har ett bra boktips?




 





Kommentarer
Postat av: Dina

Över Näktergalens Golv är bra och är den första av tre böcker som tillsammans bildar Sagan om klanen Otori. Läsvärt! Just nu spenderar jag mina sista minuter av dagen med boken Tisdagarna med Morrie, den är också mysig.

2008-07-01 @ 00:29:37
URL: http://dinaintetina.blogspot.com
Postat av: jonas i osterled

hur var det nu. har du last John Fowles Illusionisten? Jag tycker att den ar harligt insugande och spannande.

Om det ar en annan tid och plats som racker for att din egen fantasi ska kunna komponera en fantastisk historia utan ett jatterikt sprak kanske James Clavels bocker vore nagot.



Jag kan lana ut lite bocker sen nar jag kommer hem.

Hoppas att du mar bra och att sommaren ar fin..

2008-07-01 @ 09:02:56
Postat av: deathbydeath

Fin fina tips.

Illusionisten har jag läst, men kommer inte ihåg så mycket av den, utan att jag tyckte om den och att omslaget var blått.



De tre böckerna om klanen Otori har jag också läst och det var underbart att hitta en för mig helt ny värld.

Men vet du vad ? Det finns en fjärde bok om klanen Otori men den har jag inte läst ännu.

De andra skall jag lägga på minnet.

2008-07-01 @ 19:38:46
Postat av: Anonym

odödlighet? det har ju gått bra hit in tills

2008-08-01 @ 02:23:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0